Nechceme lhát, říká Guardian a přestal brát reklamu od uhelných a ropných firem

Guardian se stal prvním vydavatelstvím světa, která netiskne reklamy od uhelných a ropných společností. (fofo: The Guardian)

V České republice mají velcí znečišťovatelé drtivou většinu sdělovacích prostředků pevně v rukou. Patří jim ty největší vydavatelské domy jako jsou Economia (uhlobaron Zdeněk Bakala), MF Dnes (Andrej Babiš ovládající tuzemskou chemii) i Czech Media Invest (Daniel Křetínský s jeho uhelnými elektrárnami a doly). V jiných zemích ale tlak na velké znečišťovatele ovzduší prudce narůstá.

Nejprve s myšlenou přestat financovat uhelné společnosti přišly obří peněžní fondy v čele s největším správcem majetku světa BlackRock představujících 37 bilionů dolarů. Teď se k tlaku přidávají i sdělovací prostředky. Jako první francouzský The Guardian, který od února odmítá jakékoli kampaně uhelných a ropných firem včetně reklam.

“Dezinformace o podnebí jsou časté a nikdy nebyly nebezpečnější než nyní, protože krize eskaluje po celém světě. Přesná a autoritativní žurnalistika Guardianu nebyla nikdy kritičtější – a nezůstaneme zticha. To je náš slib: budeme i se nadále věnovat globálnímu oteplování, budeme informovat o postupném ubývání volně žijících živočichů i o znečištění planety s naléhavou pozorností a významem, jaký vyžadují,” píše Guardian. 

Psali jsme:

Uvědomujeme si, že klimatická nouze je určující otázkou našich životů. Tento měsíc jsme učinili důležité rozhodnutí – vzdát se reklamy na fosilní paliva a stát se první hlavní globální zpravodajskou organizací, která zavedla přímý zákaz brát peníze od společností, které těží fosilní paliva. Naše redakční nezávislost znamená, že máme svobodu vyšetřovat a zpochybňovat nečinnost těch, kteří jsou u moci. Budeme informovat naše čtenáře o hrozbách pro životní prostředí na základě vědeckých faktů, které nejsou poháněny komerčními nebo politickými zájmy, uvádí se v prohlášení. 

“Tento krok sleduje úsilí o snížení uhlíkové stopy společnosti a zvýšení zpravodajství o klimatických mimořádných událostech. Zákaz se bude vztahovat na všechny podniky, které se primárně podílejí na těžbě fosilních paliv. Včetně mnoha největších znečišťovatelů na světě,” napsal editor Jim Waterson.

Bez reklam těžařů i za cenu nižších zisků

V loňském roce šéfredaktorka Katharine Viner oznámila, že Guardian upraví svůj slovník tak, aby zprávy více odrážely skutečnost a svým zabarvením nebagatelizovaly skutečné hrozby. Zpravodajský kanál tak namísto termínu „klimatická změna“ používá termíny “klimatická nouze” a “globální oteplování”. Na podnikové úrovni Guardian zdůraznil svůj závazek stát se do roku 2030 uhlíkově neutrálním. Zároveň se rozhodl odprodat svůj nadační fond Scott Trust z investic do fosilních paliv.

Rozhodnutí o odmítnutí reklamních peněz od firem na fosilní paliva přichází ve složité době, protože Guardian bojuje s rostoucí konkurencí. Reklama přitom představuje 40% příjmů celé skupiny, která operuje po celém světě. „Model financování Guardian – stejně jako většiny kvalitních mediálních společností – zůstane v příštích několika letech nejistý. Je pravda, že odmítnutí některých reklam může ve velmi krátkodobém horizontu způsobit, že naše životy budou trochu tvrdší. Věříme však, že budování značky a finanční udržitelnost musí jít v dnešní době ruku v ruce, “ píše Guardian ve svém prohlášení.

Guardian vedle omezení reklamy uhelných společností zrušil systém předplatného pro své webové portály a všechny dostupné informace jsou tak zdarma. “Chceme, aby naše příběhy inspirovaly přinášely naději. Budeme také podávat zprávy o vlastním pokroku, protože podnikáme důležité kroky k řešení dopadu lidské činnosti na životní prostředí. Potřebujeme vaši podporu, abychom mohli poskytovat kvalitní žurnalistiku, která je otevřená a nezávislá. Každý příspěvek čtenáře, ať už je velký nebo malý, je pro nás cenný,” uvádí Guardian na svých stránkách.

V ČR mají uhlobaroni média pevně v rukou

V České republice je značná část vlivných médií v rukou lidí nebo firem, které jsou spojeny s těžbou uhlí. Pokud k tomuto seznamu přidáme i další velké znečišťovatele, chemičky, dostaneme prakticky kompletní seznam nejvlivnějších tuzemských médií.

Z pohledu naléhavého varování Guardianu se čtenáři těchto médií vystavují nebezpečí manipulace. Uhelné společnosti a chemičky, do jejichž vlastnické struktury média patří, mohou mít úplně jiné zájmy než je snižování emisí a čisté životní prostředí. Čtenářům pak mohou předkládat neúplné nebo zavádějící informace, jež problematiku životního prostředí, znečišťování ovzduší a hrozby spojené s globálním oteplováním zlehčují.

Mezi ně patří například vydavatelství Economia v čele s Hospodářskými novinami, Respektem a týdeníkem Ekonom. Uhlobaron Zdeněk Bakala sice spolu s manželkou zřejmě v reakci na krok Guardianu narychlo opustil orgány nakladatelství, stále ale zůstává jeho vlastníkem.

Dalším je společnost Czech News Center, která patří do holdingu Czech Media Invest Daniela Křetínského, Patrika Tkáče a Romana Korbačky. Nejvýznamnějšími tituly tohoto nakladatelství jsou deníky Blesk, Aha, E15, Sport, týdeník Reflex a řada dalších titulů včetně populárních dětských časopisů jako je Mateřídouška nebo ABC.

Poslední zástupce velkých znečišťovatelů není z oboru těžebního průmyslu, ale je to majitel velkých chemiček – Andrej Babiš. Po dobu jeho účasti ve vládě spravuje jeho majetek svěřenecký fond. Ten má ve správě také mediální dům Mafra, který má 5,1 milionu čtenářů a ovlivňuje tak 51% dospělé populace. Mezi jeho tituly patří například deník MF Dnes, Lidové noviny, Deník metro, ale také například Chvilka pro tebe nebo Tina.