Jak už to u vědeckých projektů bývá, nemá právě poetický název. Říkají mu KMH – 1, nebo, pokud máte rádi výzvy, Kubas Manganese Hydride-1. Jeho tvůrci tvrdí, že má ambici rozpoutat vodíkovou revoluci.  A výrazně tak přispět k ochraně životního prostředí.

O co vlastně jde? Nejde o nic menšího, než o odstranění největší překážky masivního rozvoje elektromobilů. Zatímco normální automobil natankujete, během pár minut, na dobití elektromobilu čekáte u rychlodobíjecí stanice 20 minut. O dojezdové vzdálenosti ani nemluvě. Oproti tomu vodíkové automobily natankujete stejně rychle jako ty normální a do ovzduší vypouštíte jenom vodní páru. Velkým problémem této technologie je však to, že její palivové systémy byly dosud velké, složité a velmi, velmi drahé.

Mezinárodní výzkumný tým vedený Lancasterskou univerzitou v dokumentu publikovaném pro Energy and Enviromental Science tvrdí, že jeho materiál KMH-1 tyto hlavní problémy automobilů na vodíkový pohon odstraní.

KMH-1 totiž lze použít k vytvoření molekulárních sít uvnitř palivových nádrží, v nichž se pod tlakem zhruba 120 atmosfér váže vodík. Jakmile se tlak sníží, uvolní se vodík do vodíkového článku. To umožní konstrukci nádrží, které jsou mnohem menší a levnější než dosud. Ale také udrží mnohem více energie a výrazně tak překoná dojezd současných elektromobilů.

“Náklady na výrobu našeho materiálu jsou nízké a energetická hustota, kterou dokáže ukládat, je mnohem vyšší než je u současných lithium-iontových baterií. Díky tomu mohou systémy palivových článků, stát až pětkrát méně, než baterie používané v elektromobilech,” říká vedoucí týmu vědců David Antonelli. Dodal, že nový systém by měl umožnit cesty mezi tankováním čtyřikrát až pětkrát delší než je tomu u současných elektromobilů.

Vodíkové drony

Nový materiál využívá chemického procesu zvaného Kubasova vazba, který eliminuje potřebu vodíkového palivového systému rozdělovat a vázat vazby mezi atomy vodíku. Právě to vyžaduje vysokou energii, extrémní teploty a nákladná technologická řešení současných vodíkových systémů. KMH-1 také absorbuje a ukládá veškerou přebytečnou energii, takže není nutné externí chlazení. Výrobci automobilů, nebo hydromobilů, chcete-li, by pak nemuseli instalovat speciální systémy pro chlazení a topení.

Pokusy dosud ukázaly, že materiál by měl oproti současným systémům umožnit skladování čtyřnásobného množství vodíku. Přestože tento průlomový objev nejvíc cílí na vývoj ekologických vozidel, vyzkumný tým už připravuje plány i pro jiná využití.

Na stole jsou například vodíkové drony, přenosné nabíječky, využití v robotech nebo v robotice obecně, pro dálkové cesty elektrických kamionů a podobně. Vodíkový palivový článek by podle tvůrců mohl čistou energií zásobovat i domy nebo celé čtvrti.

Napsat komentář