Rusko věří, že klimatický výkyv zpřístupní celoroční cestu přes pobřeží Arktidy.

Společnost Atomenergomash, což je strojírenská divize ruského Rosatomu, podepsala smlouvu na dodávku reaktorových jednotek RITM-200 pro další dva jaderné ledoborce. Smlouva byla podepsána mezi dceřinou společností Atomenergomash a pobaltskou loděnicí.

Nová plavidla se připojí k ledoborcům LK-60 Arktika, Sibiř a Ural , což jsou lodě schopné zvládnout až třímetrový led. Každá z lodí má dva jaderné reaktory RITM-200 o výkonu 175 MW, dvojitou turbínu a tři motory. Arktika by měla být uvedena do provozu v roce 2020, Sibiř v roce 2021 a Ural v roce 2022.

Ural byl posledním ze tří, které byly spuštěny na vodu, zatím bez jaderného reaktoru, 25. května v pobaltských loděnicích v Petrohradě. Generální ředitel společnosti Rosatom Alexej Ligačov řekl, že Rusko plánuje do roku 2027 přidat do své jaderné flotily ledoborců další lodě.

“V loňském roce jsme úspěšně dokončili výrobu reaktorových jednotek pro první tři ledoborce projektu RITM-200, který umožnil zásadní vylepšení konstrukce jaderných lodí. Ty jsou nyní výkonnější a efektivnější,” prohlásil Andrej Nikipelov, generální ředitel Atomenergomash.

Jaderné palivo nahradí přes milion tun nafty

Reaktor RITM-200 má „energeticky efektivní integrované uspořádání“, které umisťuje reaktor přímo do pouzdra jednotky na výrobu páry. Díky tomu budou ledoborce nové třídy téměř dvakrát výkonnější než lodě z flotily ledoborců KLT. Jedna zavážka paliva pro jednotku RITM-200 odpovídá 540 000 tunám arktické nafty. Vzhledem k tomu, že každý z ledoborců má dva reaktory, nahradí jaderné palivo přes milion tun nafty. Palivo se bude měnit jednou za sedm let.

Rusko buduje v Arktidě novou infrastrukturu a modernizuje přístavy protože očekává, že vlivem teplejších klimatických cyklů by severní mořská cesta mohla být splavná celý rok. Ruský prezident Vladimir Putin si přeje, aby arktická flotila měla do roku 2035 třináct vysoce výkonných ledoborců, přičemž se plánuje, že devět z nich bude na jaderný pohon.

Trasa z Murmansku u ruských hranic s Finskem podél severního pobřeží Ruska až do Beringovy úžiny u Aljašky by se mohla poměrně zásadně zkrátit cestu z Asie do Evropy. Americká geologická služba USGS navíc odhaduje, že arktická oblast skrývá 22 procent dosud neobjevených ložisek ropy a zemního plynu. Množství ropy vyčíslila na 412 miliard barelů.

Napsat komentář