Sci-fi, nebo realita? VW představil koncept dobíjecího robota

Dobíjecí robot sám najde elektromobil, připojí dobíječku a zase ji odveze. Nový koncept od Volkswagenu. Jak se bude jmenovat? Vzhledem k tomu, že používá komunikační systém V2X, nabízí se označení R2V2. (foto:VW)

Vypadá jako servisní droid z filmové série Hvězdných válek. Ale je to nový koncept automatické nabíječky elektromobilů od německého koncernu Volkswagen. Robot si v garážích sám najde elektromobil, který je potřeba dobít, přiveze nabíječku, otevře klapku dobíjecí zásuvky, připojí kabel a počká, až se automobil dobije. Mezitím rozváží po parkingu nabíječky k dalším vozům.

Už jste někdy na přeplněném podzemním parkovišti marně hledali volné místo k dobití elektromobilu? Vývojářům z Volkswagen Group Components se to evidentně stává poměrně často. A tak se zamysleli. A přišli s novým řešením. Sami o něm mluví jako o revoluci podzemních garáží.

Základem je plně autonomní robot vybavený řadou senzorů, aby se mohl bezpečně pohybovat po parkovišti, a robotickou paží. Vedle něho jsou zadokované mobilní akumulátory. Když do garáže přijede vůz vybavený komunikačním systémem V2X, robot s ním naváže kontakt, dopraví k němu akumulátor, otevře klapku dobíjecí zásuvky a připojí akumulátor. Bez zásahu člověka – ten dá jen příkaz k nabití elektromobilu přes mobilní aplikaci.

„Mobilní nabíjecí robot vyvolá revoluci, pokud jde o nabíjení v různých parkovacích zařízeních, jako jsou vícepodlažní parkoviště, parkovací místa a podzemní parkoviště. Nyní přinášíme nabíjecí infrastrukturu do auta a ne naopak. Díky tomu se může téměř každé parkoviště stát nabíjecím místem pro elektromobily. A bez složitých infrastrukturních opatření,“ shrnuje výhody konceptu Mark Möller, vedoucí vývoje ve společnosti Volkswagen Group Components.

Nový směr, nebo slepá vývojová větev?

Nabíjecí robot zatím nemá jméno a ani není jasné, kdy bude koncept uvedený do ostrého provozu. Automobilka už nicméně testuje prototypy a podle Möllera je možné celý projekt rozjet naplno poměrně rychle a bez dodatečných investic. Dobíjecí akumulátory IDcharger o výkonu až 50 kW už Volkswagen prodává pro domácí použití. Stačí je jen dovybavit pro součinnost s robotem.

Ten je vybavený kamerami, laserovými skenery a ultrazvukovými senzory. Kombinace těchto systémů umožňuje robotu nejen provádět proces nabíjení zcela autonomně, ale také se volně pohybovat v parkovací oblasti, rozpoznávat možné překážky a reagovat na ně. V závislosti na velikosti parkovacího prostoru nebo podzemního parkoviště je možné současně použít několik nabíjecích robotů, aby bylo možné obsluhovat více vozidel.

Koncept je to na první pohled poměrně nadějný. Majitelé elektromobilů se v garážích nebudou muset hádat o nabízející místa a svůj vůz dobijí prakticky kdekoli. Jde jen o to, aby automobilky začaly co nejrychleji pracovat na kompatibilitě svých dobíjecích systémů, abychom se za chvíli v podzemních parkovištích obchodních center nemuseli vyhýbat desítkám dobíjecích robotů různých značek.

Volkswagen chystá elektrickou ofenzivu

Koncern Volkswagen se po své mediálně často propírané kauze s dieselovými motory pouští do elektromobility, a to poměrně ostře. Do roku 2024 bude investovat 19 miliard eur do nových technologií, z toho 11 miliard do inovací spojených s elektromobily.

V příštím roce automobilka po celém světě představí 34 nových modelů, z toho 12 vozů SUV a osm elektromobilů. V létě v Evropě spustí prodej očekávaného elektromobilu ID.3 a brzy poté by se na scénu měl dostat i první SUV elektrormobil značky VW s označením IDNext. Společnost očekává, že do roku 2024 sníží své emise z výroby o polovinu a do roku 2050 bude celý koncern uhlíkově neutrální.