Nová dobíjecí stanice v Praze Letňanech

Škoda Auto a Pražská energetika přinesly do Prahy unikátní dobíjecí stanici pro elektromobily. Technologie od izraelského startupu Chakratec využívá princip setrvačníku a obejde se bez chemických bateriových článků. Elektromobily se díky tomu dobíjejí dvojnásobným výkonem oproti dostupné kapacitě sítě.

Zařízení se jmenuje Kinetic Power Booster a jeho celosvětově teprve třetí instalace zahájila provoz v pražských Letňanech. Škoda Auto DigiLab, což je technologická divize mladoboleslavské automobilky, zahájila spolupráci s izraelských startupem Chacratec teprve na konci října. Zahájení provozu dobíjecí stanice přišlo tedy poměrně brzy.

“Spolupráce s firmou Chakratec ukazuje, jak se z inovativních nápadů mohou díky dobrému scoutingu a cílené podpoře ze strany Škoda Auto DigiLab Israel Ltd. v Tel Avivu, stát konkrétní projekty. Naším rozhodnutím, že celosvětově třetí Kinetic Power Booster přivezeme právě do Prahy, ukazujeme, jak cílevědomě pracujeme na komplexní nabídce služeb elektromobility a integrované mobility,” říká Andre Wehner, Chief Digital Officer společnosti Škoda Auto.

Inovativní nabíjecí stanice umožňuje rychlé nabíjení elektromobilů i na místech, kde na to výkon sítě ve skutečnosti nestačí. Stanice pojme výkonové rezervy v síti, roztočí s jejich pomocí setrvačníky do vysokých otáček a uloží tak elektřinu ve formě kinetické energie. Pokud se k nabíječce připojí elektromobil, začne Kinetic Power Booster energii ve formě elektřiny opětovně vydávat a zvýší dobíjecí výkon na dvojnásobek toho, co poskytuje samotná elektrická síť. Toto řešení se proto nabízí pro nabíjení například v autosalonech nebo nákupních centrech.

Deset setrvačníků a 200 000 nabíjecích cyklů

U kinetického systému Chakratec, na rozdíl od rychlonabíjecích stanic na bázi baterií, zůstává kapacita na konstantní výši. Jedná se totiž o čistě mechanickou technologii bez chemických článků, která umožňuje zhruba 200 000 nabíjecích a vybíjecích cyklů. To odpovídá životnosti zařízení kolem 20 let. Technickým srdcem nabíjecí stanice je deset 150kilogramových setrvačníků, uložených v kontejneru, kde rotují ve vakuu. Pokud do nich přichází proud ze sítě, otáčky setrvačníků se zvyšují, při nabíjení vozu pak samy generují proud a přitom jejich otáčky klesají.

Uložená energie vystačí na nabití vozu ŠKODA CITIGOe iV a dalšího elektromobilu současně, a to dvojnásobným výkonem oproti síti. Po vybití potřebují setrvačníky určitý čas na to, aby se zase dostaly na požadované otáčky – v případě 100kilowattové nabíječky v Letňanech to trvá zhruba 45 minut.

Rychlonabíjecí stanici v pražských Letňanech bude provozovat projektový partner, tedy Pražská energetika. Řidiči elektromobilů elektřinu v Letňanech zatím mohou v pilotní fázi projektu dobíjet zdarma. Ceny a platební metody pro ostrý provoz zveřejní provozovatel později. V závislosti na průběhu pilotní fáze plánují partneři výstavbu dalších rychlonabíjecích stanic se systémem Chakratec v České republice i v dalších zemích.