Hlavní město může mít do tří let přes 5000 dobíjecích stanic pro elektromobily. Nyní jich mají Pražané k dispozici zhruba 170. Radnice má příští rok začít s modernizací kabelů veřejného osvětlení tak, aby lampy mohly fungovat zároveň jako dobíjecí stanice. V ulicích by se mohly objevit už příští rok.

Nová síť by měla umožnit kromě dobíjení elektromobilů také pokrytí centra města vysokorychlostním internetem. Radní zatím vytipovali zhruba 300 kilometrů ulic, kterých by se modernizace měla týkat. Stavbu bude zajišťovat PRE Distribuce, která by měla do tří let připravit podmínky pro vybudování 5000 lamp s nabíječkami elektromobilů.

Město také plánuje systém sdílení elektromobilů. Projekt, který připravilo minulé vedení se však přepracovává. Rozvoj elektromobility v Praze má na starosti městská společnost Operátor ICT.

Podpora elektromobility je nedostatečná

Hlavní město je se svými 171 veřejnými dobíjecími stanicemi a plánem na zprovoznění dalších 5000 do tří let v oblasti podpory elektromobility v ČR na špici. V celé zemi jich aktuálně funguje jen kolem čtyř stovek. To je podle odborníků zoufale málo a v budoucnu může slabá podpora elektromobility způsobit ekonomice vážné problémy.

Drtivá většina evropských zemí je totiž se zaváděním nových standardů ekologické dopravy mnohem dál a některé z nich už mají i plán na zákaz prodeje nových vozů se vznětovými motory. Například ve Velké Británii si nekoupíte jiný nový vůz než elektromobil už od roku 2040. Britové mají už teď k dispozici přes 24 000 konektorů k dobíjení na téměř 9000 místech. A podpora jejich výstavby stále narůstá. I tak se najdou kritici, kteří tvrdí, že ani tamní systém nestačí.

Jedno dobíjecí místo podle expertů může ideálně obsloužit 10 elektromobilů. Podle Boston Consulting Group budou už v roce 2025 elektromobily ekonomičtější než automobily s vnitřním spalováním a v roce 2030 bude okolo 50 procent nových aut elektromobily nebo hybridy.

Česká republika plánuje do roku 2020 dotovat výstavbu 1300 dobíjecích stanic. Pokud své plány nepřehodnotí a podporu rozšíření pokrytí dobíjecími stanicemi nezvýší, může se stát, že v budoucnu opět ztratí ze své role důležité tranzitní země a přijde i o nemalý počet zahraničních turistů. Protože k nám jednoduše nedojedou.

Napsat komentář