Ledy se hnuly. Stát podpoří vodíkovou technologii v dopravě.

Vodíková Toyota Mirai (foto: Toyota)

Taky se vám líbí vodíková Toyota Mirai? Můžete si ji maximálně vystavit doma v garáži. U nás totiž zatím nenatankujete. To by se ale mohlo změnit. Stát by podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka měl v nejbližší době vedle klasických elektromobilů podpořit i využití vodíkové technologie. První čtyři vodíkové čerpací stanice budou otevřeny v příštím roce v Praze, Brně, Ostravě a Litvínově.

Vláda bude do konce letošního roku aktualizovat Národní akční plán čisté mobility. Jednou z možností, jak naplnit snižování emisí v dopravě je podle ministra Havlíčka i využití vodíku. Ministerstvo dopravy už vypsalo dotační program na výstavbu vodíkových čerpacích stanic. Nově by se mělo přidat se svými programy i další ministerstvo.

Nebude to hned. První vodíkové stanice by podle odhadu státu mohly u nás vzniknout do roku 2023, tedy v příštích čtyřech letech. A mělo by jít o šest až osm pump. Ano, je to zatím jen nástřel budoucích plánů, ale lepší něco, než nic. Podle odhadů ministerstva by do roku 2030 mělo v České republice jezdit 60 – 90 tisíc aut na vodíkový pohon. Takže se s vodíkem počítá.

Průkopníkem je Toyota

Celosvětově prošlapává cestu vodíkovému pohonu především japonská Toyota, která nabízí sériový vodíkový vůz Mirai. Jeho cena se pohybuje kolem 60 tisíc dolarů, tedy asi 1,4 milionu korun. Auto je zhruba třikrát dražší, než kdyby mělo spalovací motor. Hybridní Prius + se u nás prodává v základní verzi za 850 tisíc. Vodíkové auto nabízí i Huindai.

Faktem je, že český stát se do podpory bezemisní dopravy zatím zrovna moc nehrnul. Zatímco okolní státy štědře dotovaly prodej elektromobilů a nastartovaly tak jejich prodej, Česká republika se probouzí až teď – poté, co na trh se svým elektromobilem Škoda Citigo iV přišla i Mladoboleslavská Škodovka.

Pro Škodovku stejně jako pro ostatní automobilky je snižování emisí vozidel nutností. Po roce 2023 se mají revidovat emisní limity CO2 pro osobní a lehké užitkové automobily. Výrobci automobilů navíc po roce 2030 budou mít povinný podíl nízkoemisních a bezemisních modelů.

Podle odhadů státu bude v roce 2030 v Česku jezdit přes 200 tisíc osobních aut s elektrickým pohonem, téměř 600 elektrobusů a zhruba 16 tisíc elektrických užitkových aut. Loni bylo v České republice v provozu kolem 2500 elektromobilů.

Napsat komentář