Kanadští vědci se vydávají cestou vodíkového pohonu

Vědci z kanadské University of British Columbia představili nový model vodíkového dodavatelského řetězce. Ten může umožnit zvedení automobilů s vodíkovým pohonem do každodenního provozu za pouhých 30 let.

Nová studie představuje analýzu infrastruktury potřebné k podpoře vodíkových automobilů, SUV a mini dodávek v Britské Kolumbii. Vědci doporučují vytvořit infrastrukturu čerpacích stanic sahající od Prince George na severu po Kamloops a Vancouver na jihu a Victoria na západě. Výrobní závody by zachytávaly vodík vznikající jako vedlejší produkt výroby chemických závodů nebo by ho vyráběly elektrolýzou vody nebo z metanu.

“Vozidla s vodíkovým pohonem jsou alternativou k bateriovým elektrickým vozidlům, která nejsou vždy ideální volbou, pokud potřebujeme rychle doplnit palivo, cestujeme na dlouhé vzdálenosti nebo za chladného počasí,” říká hlavní autorka výzkumu Hoda Talebian z katedry strojírenství na University of British Columbia. “Věříme, že jsme vytvořili nejkomplexnější model pro zavádění vodíku v regionu, jako je ten náš, kde je poptávka po těchto typech vozidel zatím stále nízká,” dodává.

Kanada podporuje nákup vozů na vodíkový pohon

Vědci analyzovali budoucí poptávku po lehkých vodíkových vozidlech a zahrnuli i potenciální dopady politických nástrojů, jako je uhlíková daň. “Za předpokladu, že bude k dispozici dostatek vodíkových vozidel, pak podle našeho modelu poptávka po vodíku každoročně výrazně poroste,” uvedl spoluautor a programový manažer Omar Herrera.

Vědci poznamenávají, že vodíková vozidla, jako jsou Toyota Mirai a Hyundai Nexo, jsou již na kanadském trhu k dispozici a loni byla ve Vancouveru otevřena první veřejná maloobchodní vodíková stanice. Do roku 2020 se předpokládá, že Vancouver a stát Victoria budou mít šest vodíkových čerpacích stanic.

“Dynamika vodíkových vozidel roste a stát British Columbia vede v Kanadě vývoj, protože poskytuje podporu, jako jsou slevy při prodeji automobilů a nabízí pobídky pro stavbu čerpacích stanic,” upozornil vedoucí studie Walter Mérida. Vodík může být podle jeho slov v poměrně krátké době ekonomicky konkurenceschopný s benzínem a zároveň může výrazně snížit emise skleníkových plynů. Studie je k dispozici zde.

Napsat komentář