Legendární školní autobusy v USA přecházejí na elektrický pohon

Žlutý školní autobus jak jej známe z amerických filmů v elektrickém provedení (foto: Daimler Global)

Americký prezident Donald Trump sice nepatří mezi skalní fanoušky obnovitelných zdrojů a ekologicky čistých technologií. Celosvětová snaha o čistou planetu ale navzdory zrušení řady ekologických zákonů v USA neúprosně zasahuje i ty největší americké ikony.

Jednou z posledních takových ikon je žlutý školní autobus. V americké Virginii tyto autobusy brzy přejdou z nafty na elektrický pohon. Dodavatelem bude společnost Thomas Built Buses – severoamerická dceřiná společnost evropské Daimler Trucks.

Ta získala první zakázku na dodávku 50 plně elektrických verzí žlutočerných školních autobusů. Zadavatelem je energetická společnost Dominion Energy z Virginie. Ta plánuje v v následujících letech vyměnit 1 500 naftových školních autobusů za elektrické.

Autobusy s dojezdem 215 km a rychlým dobíjením

American Daimler Trucks tak vyhrála dosud největší objednávku pro školní autobusy ve Spojených státech. Technologie elektrických barerií pro školní autobusy s označením Jouley je výsledkem spolupráce s kalifornskou společností Proterra.

Baterie mají kapacitu 220 kW a odhadovaný dojezd školních autobusů na jedno nabití by měl být 134 mil, tedy asi 215 kilometrů. Autobus je vybavený pro rychlé nabíjení – na plný výkon by se měly baterie dostat za tři hodiny. Techlogie nabíjení Proterra navíc umožňuje obousměrný tok elektřiny. Vzhledem k tomu, že autobusy mají pevně dané jízdní řády, lze jejich baterie použít k ukládání elektřiny a v případě špiček posilovat výkon celé energetické sítě.

V Evropě Daimler Trucks od roku 2018 testuje elektrické kamiony Mercedes-Benz eActros. Testovací tahače s dojezdem 200 kilometrů mají zatím k dispozici zákazníci v Německu a ve Švýcarsku. Do sériové výroby by se elektrické kamiony měly dostat již v příštím roce.

Mercedes-Benz eActros: Dva elektromotory o výkonu 240 kW, dosah až 200 km s obvyklým jízdním výkonem a zatížením. (Foto: Daimler Global)