Ionity vrací úder: nabíječka dobíjí rychleji, než zvládnou současné elektromobily

OMV a IONITY posouvají hranice: elektromobil mohou dobít do 10 minut. Technologie většiny elektromobilů ale na takovou rychlost dobíjení ještě není připravena. (foto:OMV)

Na sto procent do deseti minut, dobití na 100 kilometrů jízdy za čtyři minuty. To je nabíječka elektromobilů od firmy Ionity. První u nás byla právě otevřena v Berouně. Nabíjí rychleji, než jsou schopné zvládnout dnešní elektromobily. Používá technologii o výkonu až 350 wattů – u nás jsou tři nejrychlejší Superchargery Tesly omezené na 120 wattů a obvyklý výkon dobíjecích stanic disponuje 50 watty. Elektromobily samotné při dnešní technologii zvládají dobíjení maximálně do 150 wattů a na 80 procent kapacity se dostanou obvykle až po dvaceti minutách.

První “hypersupercharger” Ionity dobíječka v České republice byla právě otevřena u čerpací stanice OMV Beroun-jih na dálnici D5 směrem do Prahy. Majitelé elektromobilů mohou nyní využívat nejvýkonnější a nejpokrokovější technologii. Každá z instalovaných jednotek je připravena dobíjet prostřednictvím standardního konektoru CCS2 elektromobily s využitím výkonu až 350 kW.

Při použití s dnes vyráběnými vozy, které umožňují dobíjení maximálním výkonem zhruba 150 kW, to reálně znamená dobití baterií do kapacity přibližně 80 % během asi 20 až 25 minut. To může dle typu elektromobilu představovat dojezd až 300 km. Pro nabití na zhruba 100 km postačí asi desetiminutová zastávka.

V brzké době se očekává představení nových modelů aut, která budou schopna využít plný výkon Ionity. Ty bude možné touto dobíječkou nabít za pouhých deset minut. Nabití na 100 kilometrů jízdy pak bude možné za čtyři minuty. Ionity je společným podnikem automobilek VW, Ford, Daimler a BMW. Pokud si tedy budete chtít hlídat novinky v oblasti rychlého dobíjení elektromobilů, můžete se soustředit právě na tyto značky.

Na 400 rychlonabíječek do konce roku 2020

Ionity má zatím v provozu 186 rychlých dobíjecích stanic, dalších 67 je ve výstavbě a do konce roku 2020 by jich měla mít v provozu na 400. V České republice je zatím jediná. V příštím roce ba ale měly být otevřeny další dvě – na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. Také ve spolupráci s OMV.

OMV v České republice navazuje na celoevropskou spolupráci těchto dvou značek, která se již osvědčila v Rakousku, Maďarsku a Slovinsku a zahrnuje již 17 stávajících a řadu připravovaných dobíjecích lokalit. Úhrada za dobíjení je paušální. Zákazník zaplatí bez ohledu na dobu dobíjení nebo typ vozu jednorázovou částku 205 Kč za jedno připojení. Pro platbu je možné využít karty RFID vydané jakýmkoli poskytovatelem služeb Ionity. Kromě toho lze pomocí aplikace nebo webu Ionity zaplatit také běžnou platební kartou stejným způsobem jako při online nákupech.

“Vstup do České republiky, která leží z pohledu dopravního vytížení přímo v srdci Evropy, je pro nás dalším milníkem. OMV vnímáme jako stabilního a osvědčeného partnera, s nímž budeme i nadále úzce spolupracovat,” říká Michael Hajesch, generální ředitel společnosti Ionity.