Evropská Tesla má osekaného autopilota. A na stole je petice

Tesla model 3 (Zdroj: Tesla)

Není Tesla jako Tesla. Ta Americká vás teoreticky doveze skoro až domů, i když v jedoucím voze třeba na chvíli usnete. Ta Evropská ne. Má totiž znatelně osekanou funkci autopilota. Na internetu se kvůli tomu rozběhla petice (můžete se připojit zde). Důvody jsou jasné – proč by Evropané neměli mít možnost využívat všech schopností nového vozu naplno? Při bližším pohledu ale mají svá opodstatnění i bezpečnostní argumenty, které hovoří ve prospěch zavedeného opatření.

Na přelomu loňského a letošního roku dostali majitelé vozů Tesla v Evropě nemilou zprávu. “Naše poslední softwarová aktualizace přináší změny v našem systému Autopilot, které ovlivní chování tohoto systému ve vašem Modelu S. Tyto změny jsou nutné v souvislosti s evropskými regulacemi a předpisy, změny se dotknou jen určitých vozů Modelu S a Modelu X, protože většina vozidel Tesly již tuto změnu podstoupilo.” Tesla tak v Evropě definitivně osekala možnosti své největší zbraně – autopilota, který dokáže nejen držet zadaný směr, ale umí se také vyhýbat překážkám.

V Evropě je nově změna pruhu omezena jen na dálnice, přesněji na silnice se dvěma a více pruhy v obou směrech (autopilot tak nemůže na normální silnici předjíždět, ani když jsou ve směru jízdy dva pruhy), volant v režimu autopilota zvládá jen zatáčky o určitém úhlu a nezvládá tedy složitější manévry a řidič musí minimálně každých 15 sekund stisknout volant. Pro řadu evropských majitelů Tesly je to zjevně nepříjemné, protože petice založena uživatelem jménem Tom S. s názvem “Stop crippling Tesla Autopilot in Europe” má na svém kontě už přes 14 000 podpisů.

Spící řidič Tesly předjížděl vůz policie

O tom, jaké má autopilot Tesly schopnosti, se už několikrát mohla přesvědčit americká policie, když zastavovala vůz, jejíž řidič za volantem usnul. Mediálně nejznámější případ se stal loni v květnu. Opilý řidič za volantem Tesly spal tak tvrdě, že vůbec nereagoval na přítomnost policejní hlídky. Ta se vůz s nereagujícím řidičem pokoušela zbrzdit, ale Tesla začala policejní automobil předjíždět. Muže nakonec vzbudily až policejní sirény.

Nebyl to přitom jediný případ. Tesla sice tvrdí, že její autopilot je podle statistiky nehod devětkrát bezpečnější než běžné automobily, jenže toto tvrzení má své mouchy. Drtivá většina nehod se totiž všude ve světě odehraje ve městech, kde většina řidičů Tesly autopilota vůbec nezapíná. Tesla navíc počítá pouze nehody, kdy dojde ke zraněním.

Celý systém se průběžně učí a Tesla jej zdokonaluje takříkajíc za pochodu. Například dopravní kužely začal autopilot detekovat až od loňského listopadu. Živé tvory, jako například ptáky, a jejich chování, se teprve postupně učí poznávat.

K tomu je třeba připočítat rozdíly v přístupu k bezpečnosti silničního provozu v USA a Evropské unii. Zatímco EU zavádí nová opatření ke zvýšení bezpečnosti například chodců (výrazné osvětlené přechody či dopravní značení), což se ukazuje i ve statistikách, Spojené státy bezpečnější provoz příliš neřeší. A v tomto kontextu je nutné zavedená omezení chápat. Zvlášť když řada evropských automobilek rozvíjí své vlastní systémy automatizované dopravy.