Korejská společnost Hyundai uvádí trh elektromobil, který se bude dobíjet pomocí solárních panelů umístěných na střeše vozu. Stejný koncept dobíjení kdysi zavrhl Elon Musk u své Tesly. Uvidíme, jak se bude dařit Korejcům. Zatím bude vůz Sonata Hybrid solar roof nabízet na Korejském trhu s možnou expanzí na americký trh. Pokud se solární střecha osvědčí, nabídne systém i na dalších modelech.

Solární panel má být podle korejské automobilky jen vedlejším zdrojem energie vedle tradiční baterie ve voze. Má podpořit účinnost automobilu a přispívat ke snižování emisí v dopravě. Dobíjet baterii má jak při stání, tak i za běžného provozu. Za celý rok má poskytnout vozu dostatek energie na ujetí vzdálenosti 1300 kilometrů. To není nijak závratná vzdálenost. Nicméně za šest hodin stání na slunečném místě může podle výrobce nabít až 60 procent kapacity baterie.

Myšlenka umístit solární panely na dopravních prostředních není nijak revoluční. S touto ideou si pohrával i americký miliardář Elon Musk při vývoji Tesly 3. Nakonec ale tento koncept zamítl, protože vozy jsou obvykle parkovány v garážích, kde solární panely nebyly právě efektivní. Muskovi vývojáři navíc usoudili, že střecha vozu není dost velká na to, aby solární panel poskytoval vozu zajímavý výkon.

Střechy pokryté solárními panely mají jako doplněk autobusy hromadné dopravy v řadě měst, na solární panely můžeme narazit na řadě moderních jacht i motorových člunů a evropský Airbus v loňském roce testoval bezpilotní letoun na solární pohon. Udržel se ve vzduchu plných 26 dní.

Napsat komentář