Zní to jako výkřik do tmy. Ale je to míněno vážně. Bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík se stal šéfem Komise hlavního města Prahy pro udržitelnou energii a klima a vzal si na paškál dopravu. Přestože pracuje teprve týden, už vyhání z pražských ulic auta s naftovými a benzinovými motory.

„Pokud má teď Pražan automobil se spalovacím motorem, tak by měl být jeho poslední. Jsme v roce 2019 a podívejte se na trend automobilek – i Škoda Auto směřuje k elektromobilitě,“ prohlásil Bursík v dnešním vysílání Českého rozhlasu Plus. Za příklad si chce vzít Londýn, který zavedl už před lety mýtné, jež je odstupňováno podle emisí. „Tam už se přesouvá doprava lidí z osobních aut na sdílenou nebo na zvýhodněné taxi. Teď uvažují o převzetí švédského modelu, který mýtné nastavuje dynamicky a rozkládá ranní a odpolední dopravní špičky. To je spojeno i se zaměstnavateli, kteří pak adaptují začátek a konec pracovní doby tak, aby se všichni dostali efektivně do práce,“ vysvětluje Bursík. Praha chce podle něj do roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého o 45 procent. Zcela bezuhlíková metropole má přijít o dalších 20 let později, tedy v roce 2050.

“Každý krok, který vedení města udělá, bude přepočítáván na redukci tuny CO₂. Obrazně říkávám, že v Praze bude vedle koruny platit nová měna: tuna CO₂. Všechna rozhodnutí budou objektivizována směrem k tomu, jaký efekt přinesou v cíli, kterým je klimaticky neutrální Praha,” tvrdí.

Cílem by podle Bursíka mělo být, aby město regulovalo a zpoplatnilo vjezd do svého centra pro spalovací motory. U elektromobilů by asi zpočátku, stejně jako v Londýně, poplatek nebyl, což by mělo motivovat firmy i obyvatele k výměně automobilové flotily. “Bude to jistě velmi citlivé téma, směřované nejdřív k podnikatelům a až pak k fyzickým osobám. Ale bez toho se Praha, myslím, neobejde,” soudí Bursík.

Problémů je hned několik. Elektřina, kterou můžeme dobíjet elektromobily ze sítě, rozhodně není ekologická. Téměř z poloviny, přesněji ze 47 procent, ji vyrábějí uhelné elektrárny. I na to však má exministr Bursík řešení: “Diskutujeme koncept, kdy metropole vypíše aukci na nové zdroje na čistou, obnovitelnou elektřinu. Takový kontrakt by se ale uzavřel jen s podmínkou, že vítěz postaví nové zdroje a pak se mu taky třeba zafixuje cena, dejme tomu na 15 let.” Dalším problémem je chybějící infrastruktura. Hlavní město aktuálně nemá dostatek rychlonabíjecích stanic ani pro vozový park svých úředníků, pokud by je vybavilo elektromobily, natož pro pražany a podnikatele, kteří metropoli denně zásobují.

Podle Bursíka však v roce 2030 bude 80 procent nových autobusů na světě vybaveno elektromotorem. “Protože se věnuji ochraně životního prostředí celý život, teď sleduji zásadní proměnu pohledu lidí. Dekády to bylo jen okrajové téma, byli jsme takoví Don Quijoti, a najednou je to hlavní téma,” uvedl Martin Bursík.

Napsat komentář