Budoucnost je tady! Do pěti let tu máme létající taxíky

Volocopter 2 (foto: Matti Blume)

Nejpozději do pěti let začnou ve světových městech nabízet své služby létající taxíky. O dalších sedm let později už budou létat zcela autonomně, tedy bez pilota. Zaletět si v dopravní špičce třeba do sousedního města bude v té době stejně běžné jako když si dnes půjčíte kolo. Přiložíte kartu a letíte. Takové jsou alespoň plány Alexandra Zosela, spoluzakladatele společnosti Volocopter.

Německý startup, který má v zádech řadu bohatých firemních investorů, včetně německé automobilové společnosti Daimler a americké společnosti Intel, staví elektrické vertikální letadlo vhodné pro převoz lidí na krátké vzdálenosti napříč městy. A chce vybudovat službu, která bude pro dostupná pro každého. Nejenom pro VIP klientelu.

Volocopter už se svým strojem provedl zkušební lety v Singapuru, Stuttgartu a Dubaji a očekává, že v následujících dvou až pěti letech nabídne komerční služby. A další plány počítají se spuštěním autonomních letů o pět až sedm let později. Mezi roky 2026 a 2031 už by se mezi světovými městy měly prohánět zcela autonomní létající taxíky úplně běžně.

Autonomní létající taxi jako součást veřejné dopravy

Volocopter chce učinit z létajících aut spíše službu hromadné dopravy než hračku pro bohaté. Nebude to levné, ale bude dostatečně cenově dostupné, aby se služba mohla vhodně začlenit do systémů veřejné dopravy přecpaných velkoměst. A mohlo by se to stát skutečností už za 30 let.

Volocopter a další společnosti, které pracují na konceptu létajících dopravních strojů, se nyní snaží získat zelenou od regulačních orgánů. Zosel říká, že Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) nebo Federální správa letectví (FAA) ve Spojených státech jsou myšlence elektrických městských létajících strojů poměrně otevřené. Na novinku však uvalili mnohem vyšší bezpečnostní požadavky než například na vrtulníky.

Ještě větší výzvou bude, jak novinku přijmou zákazníci. Volocopter vypadá tak trochu jako kříženec klasického vrtulníku a dronu. Namísto jediné velké sady rotorů, které můžete vidět na vrtulníku má 18 menšími rotorů podobně jako obří dron. Rotory jsou rozmístěné tak, aby stroj byl co možná nejtišší. Je elektrický, unese dvě osoby a jejich zavazadla, a bude se používat na dopravu do 50 kilometrů.

Volocopter zvýšil v září své finanční dispozice na 81,2 milionu eur s tím, že nejaktivnější jsou v jeho investorském portfoliu Číňané. Další navýšení kapitálu by už pravděpodobně mělo přijít v emisích akcií. Firma plánuje spustit služby létajících taxíků ve stovce měst a to už bude stát nějaké peníze.

Projekt Volocopter není osamocený – má nejméně 19 konkurentů

Volocopter ale není jedinou společností vyvíjející městská letecká vozidla. Existuje nejméně devatenáct dalších projektů na stavbu létajících aut, z nichž řada je až neuvěřitelně dobře financována. Například společnost Lilium, která vytváří vozidlo se svislým vzletem a přistáním a doletem až 300 kilometrů, získala od investorů, včetně čínského internetového konglomerátu Tencent nebo Atomica, Niklase Zennstroma, více než 100 milionů dolarů. Nedlouho poté společnost Joby Aviation se sídlem v Kalifornii zvýšila finanční zainteresovanost investorů na velmi příjemných 131 milionů dolarů.

Společnost Lilium zaměstnává více než 350 lidí na své základně v Mnichově. Už dokončila výstavbu svého prvního výrobního závodu a začala pracovat na druhém, mnohem větším závodě. Před zahájením komerčních služeb v roce 2025 společnost plánuje vyrábět stovky letounů ročně. Momentálně vede firma rozhovory o získání nového kola financování v objemu až 500 milionů. Problém je, že jde letouny s tryskovými motory, které zatěžují životní prostředí.

Slováci jdou hybridní cestou a cílí na movitou klientelu

Vedle společností Velocopter a Lilium je na trhu tou nejnadějnější slovenský AeroMobil. Ten ovšem cílí především na majetné zákazníky. První okřídlené vozy budou stát více než 1,2 milionu eur. Z komerčního hlediska jsou Slováci nejdál – svůj vůz chtějí dostat na trh už v roce 2021!

AeroMobil disponuje hybridním motorem. Na silnici se chová jako klasický elektromobil, když ale roztáhne křídla, začne jeho pohonná jednotka nasávat klasický benzin. Díky tomu má největší dosahovou vzdálenost – na jedno natankování a nabití se dostane až do vzdálenosti 1200 kilometrů!

Slovenský AeroMobil – chytrý hybrid roztáhne křídla za pouhé tři minuty.
Foto: Alexander Migl – Eigenes Werk

Zatímco stroje od předcházejících firem jsou spíše letouny než automobily, Slováci vsadili na zájem klasických motoristů. Auto může jezdit po silnici a když je potřeba, do tří minut roztáhne křídla a na vhodném místě může vzlétnout.