Jedním z nejnovějších CNG modelů na tuzemském trhu je Škoda Scala. Úsporná řada se začala prodávat na konci loňského roku. (foto: Škoda Auto)

Věděli jste, že se náklady na kilometr jízdy vozem na stlačený zemní plyn (CNG) pohybují jen kolem jedné koruny? Za tisíc korun se tak vozem dostanete pohodlně na lyžařský víkend do Alp a zpět. Cena vozů na CNG je přitom srovnatelná s cenami klasických modelů.

Elektrifikace a hybridizace evropského vozového parku je v plném proudu. Stačí ale pohled do statistik prodaných vozů a je jasné, že v České republice to zatím tak slavné není. Drtivá většina nově prodaných aut na našem trhu stále ještě spaluje výhradně benzin nebo naftu. Alternativní paliva jsou v menšině. Zajímavé je, že elektromobily a hybridy jsou z hlediska prodejů stále slabší než vozy na plyn.

Jednoznačnou výhodou vozidel s pohonem na CNG je velmi úsporný provoz. Stlačený zemní plyn je vůbec nejlevnější pohonnou hmotou v České republice. Provozní náklady na palivo jsou ve srovnání s benzinem nebo naftou zhruba o 40 % nižší. Spotřeba vozů v metrech čtverečních na 100 km je přitom téměř shodná jako spotřeba v litrech benzinu.



ŠKODA SCALA G-TEC: Kompaktní hatchback (na snímku) i městské SUV jsou k dispozici ve výbavovém stupni Style s motorem o výkonu 66 kW (90 koní). Celková kapacita tří ocelových nádrží na CNG je 13,8 kilogramu. (Pramen: Škoda Auto)

Pořizovací ceny nových CNG automobilů jsou zpravidla srovnatelné s cenami aut na klasická paliva. Pokud je cena u některých značek mírně vyšší, jsou tyto náklady díky nízké ceně CNG rychle zpátky a pak jezdíte levněji. Je tedy jasné, že stlačený zemní plyn je výhodný zejména u vozidel s vyšším počtem ujetých kilometrů za rok. U nich se příznivá ekonomika projeví velmi rychle. Proto se také CNG těší stále větší oblibě především u podnikatelů, kteří mají flotily malých užitkových vozů.

Počet vozů na zemní plyn stále narůstá

Vzrůstající obliba vozů na CNG je vidět i na oficiálních statistikách. Spotřeba stlačeného zemního plynu podle Českého plynárenského svazu (ČPS) loni vzrostla o celou pětinu na 90,4 milionu metrů krychlových. V Česku nyní jezdí přes 25 tisíc vozidel na CNG, což znamená nárůst o 12 procent. V loňském roce se u nás také poprvé objevily nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn (LNG).

Podle Svazu dovozců automobilů je v ČR registrováno zhruba 8,1 milionu vozidel všech kategorií. Podíl vozů s pohonem na CNG tak dosahuje jen asi tři desetiny procenta. Vozů na LNG je v České republice zatím jenom pět.

“Vozy na LNG proti běžným naftovým motorizacím neprodukují v podstatě žádné škodlivé emise oxidu síry, dusíku ani pevných částic. V segmentu těžké nákladní dopravy dnes neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu a ekologického provozu,” upozorňuje výkonná ředitelka ČPS Lenka Kovačovská.

Zvýšený zájem o zemní plyn jako alternativního paliva ve spalovacích motorech podporuje i růst počtu čerpacích stanic. Počet veřejných CNG stanic se loni zvýšil o 22 a je jich tak nyní celkem 207. Ve srovnání s klasickými čerpacími stanicemi je to zatím až úsměvné číslo. Benzin nebo naftu mohou motoristé natankovat na více než 4000 místech. Stát podporuje stlačený zemní plyn nižší spotřební daní. Zatímco z litru benzinu je spotřební daň 12, 84 Kč, z metru krychlového CNG jako automobilového paliva si stát bere jen 2,80 Kč.